Sales & Marketing - Expertise

 Projectmanagement | Sales | Contentmanagement | Social Media | Marketeer - 1994 - heden.

De Sales & Marketeer

In de horeca leer je een biertje verkopen. Om een sophisticated biertje zit een glas, met een Brand en een viltje. Het serveren hoort op een bepaalde manier opdat de gast het bier zal smaken en beleven.

Doe de test eens met een goedkoop biertje uit een discount supermarkt.

Geloof me, het zal anders smaken.

Sales & Marketing ervaring

Sales & Marketing 1994 - heden | 26 jaar ervaring

Eerst leerde ik in de praktijk verkopen, van winkel tot producten in de horeca. Daar leerde ik mensen kennen, inschatten wat ze zouden bestellen of drinken. Meeveren, adviseren, een kant op praten en aanbevelen.

Als je aan de verwachting van de gasten had voldaan, verkocht je, maar zag je ook tevredenheid. Kwamen ze terug, dan was je trots op je prestatie. Je bouwde een band op, een klantrelatie........je dacht verder mee, presenteerde iets nieuws, onverwachts....en weer bestelde de gast jouw aanbeveling.

Wat je uiteindelijk leerde was hoe marketing in de praktijk werkte. Het draait om beleving, verwachting, mensenkennis, fantasie, entourage, de presentatie en vooral empathie.

Welk product of dienst je ook wil verkopen, het komt altijd op hetzelfde neer. Inleven in je doelgroep, bedenken hoe je op originele wijze de spijker op de kop kunt slaan en scoren.

Sales & Marketing is vooral teamwork!

Geforceerd verkopen werkt niet!

Verkopen is niet moeilijk als het product of de dienst goed is, het wordt pas lastig als er geen latente vraag is naar je product of diensten.

Dan sta je voor een uitdaging, want als vervolgens de interesse in het product of dienst van jouw kant of het team er niet is, dan wordt het schier onmogelijk.

Dus je kijkt bij de start kritisch naar de markt, de concurrent, prijs, product, plaats etc. Werk vervolgens het 7 Stappen Marketingplan uit. Dat doe je samen met het team! Het vertrouwen groeit. Sales & Marketing is immers ook emotie.

Projectmatig en planmatig de Sales opzetten en verbeteren zorgt voor verkopen, van aanvraag naar levering. Je bouwt een regelmatige vraag op, verkoopt, levert en ontvangt geld op de rekening.

Marketing gebruik je om je Sales te verbeteren, de verkopen en dus het bedrijf te laten groeien. Marketing draait zoals ik al zei om mensen, wat mensen denken willen, wensen, voelen, proeven etc.

Hoe gerichter, target-gericht, hoe sneller het resultaat. Hoe minder goed voorbereid, des te langer het duurt. Bier is bijvoorbeeld gemakkelijker te verkopen dan bijvoorbeeld een project inclusief verlichting, aanpassingen en verbeteringen.

Wat de gemeenschappelijke deler is, dat is het meedenken. Veel geleerd van "Oorlog voeren voor managers" op basis van de tactieken van Sun Tzu.

Ben geschikt voor in de Sales & Marketing:

  • Verlichting B2B
  • Installatietechniek
  • Internationaal/technisch of dienst
  • Business consultancy
  • Service/dienstverlening onderhoud
  • Startup organisatie
  • Projectmatig Sales opzetten incl. Marketing
  • Business Development

Interesses en richting(en):

  • verlichting
  • techniek
  • innovaties
  • hospitality
  • horeca - dranken, food en non-food
  • veeteelt
  • voeding/voeder
  • bedrijfsadvies/organisatie
  • diensten algemeen

Businessplan schrijven

Wij kunnen u helpen om een eenvoudig businessplan te schrijven. Na de videocall/afspraak, de verkregen informatie, zoals de doelen, de wijze waarop en met welke middelen. Gaan wij u ondersteunen.

De inschatting is, inclusief een videocall 1 dagdeel voor het schrijven en 1 dagdeel, inclusief reizen en kosten.

Duur: 3 dagdelen

NB. Indien er meer uren nodig zijn, geschiedt dit op basis van nacalculatie en vooraf overleg.